Öko

Az Újpesti Bródy Imre Gimnázium megmutatta elkötelezettségét
a környezettudatosság és fenntarthatóság iránt.
Büszkén jelenthetjük be, hogy a gimnázium 2024. májusában elnyerte az Ökoiskola címet.

Ez a kitüntetés jelzi, hogy az intézmény kiemelkedően teljesít a környezeti nevelés és fenntartható fejlődés terén.
A Bródy Gimnázium számos kezdeményezést indított, hogy növelje diákjai és munkatársai környezettudatosságát, valamint hogy csökkentse az iskola ökológiai lábnyomát.

Lássuk, milyen zöld programokkal érdemelte ki az iskolánk ezt a rangos elismerést!

1. Szelektív hulladékgyűjtés
Az iskolában a folyosókon és az udvaron is helyeztünk el szelektív hulladékgyűjtőket, hogy segítsük a papír, műanyag, és egyéb anyagok megfelelő újrahasznosítását.

2. „Zöld udvar”- projekt
Kihasználva az iskolánkhoz tartozó tágas udvart, diákjaink és tanáraink együtt alakítottak ki egy zöld kertet, ahol komposztálót is létrehoztak, illetve helyi fajtákból álló növényeket és fákat ültettek, és ezeket folyamatosan gondozzák. Ez nemcsak hogy élvezhető zöld területet biztosít, hanem praktikus kertészeti tudást is nyújt a diákoknak. Illetve a bejárat előtti szabad területen is ültettünk két fát, melyek hangulatosabbá teszik az iskolába való belépést.

3. Közlekedési tudatosság
Az iskola ösztönzi a diákokat és a tanárokat, hogy térjenek át a környezetbarát közlekedési módokra, mint a kerékpározás vagy a tömegközlekedés használata. Van biciklitárolónk, és programokat szervezünk a biztonságos kerékpározás és zöld közlekedés népszerűsítésére.

4. Rendszeres fenntarthatósági programok az iskolában Az évente megrendezett ReShop zsibvásár, a havonta megvalósított BróDIY kézműves- újrahasznosító foglalkozás, a terepgyakorlatok, az erőmű és újrahasznosítási üzemek látogatása, ÖKO-versenyek, a Fenntarthatósági témaheteken való aktív részvétel mind-mind részét képzi az éves ütemtervünknek. Valamint a tanév során külső előadókat is meghívünk, hogy a tanulók környezettudatosságát fejlesszük.

5. Nemzetközi projektek megvalósítása
Nagyszabású, külföldi projektekbe is kapcsolódunk a „zöld-vonalon”. Erasmus+ programjainkon is központi szerepet kap a fenntarthatóság. 2023-ban a az erasmusos osztály Ljubljanába látogatott, az egyik legzöldebb európai fővárosba, ahol „a médiakommunikációs eszközök szerepe a fenntarthatóságra nevelésben” volt a csapat projektjének központjában. A következő Erasmus+ pályázatba pedig a víz játszik majd
kiemelkedő szerepet, hiszen nyertes pályázat esetén Máltára megy majd egy osztály, és ott tanulmányozzák a vízhasználat és vízgazdálkodás jelentőségét a „Just a drop of water” projekt alatt.
Valamint az iskola több mint 100 diákja vett részt a World’s Largest Lesson elnevezésű kampányban, amely egy kooperációs esemény az AIESEC, a WWF és az EU között, amelynek célja, hogy minél több iskolás fiatalt oktathassanak a fenntartható fejlődési célokról és ezek eléréséről.

Miért fontos az Ökoiskola Cím?
Az Ökoiskola cím nem csak egy jelzés arról, hogy az intézmény betart bizonyos környezeti előírásokat, hanem arról is, hogy aktívan részt vállalunk a globális fenntarthatósági törekvésekben, és hozzájárulunk a helyi közösség környezeti tudatosságának növeléséhez.
A Bródy Gimnázium büszke arra, hogy vezető szerepet vállal ezen a területen, és továbbra is elkötelezett amellett, hogy pozitív változásokat eszközöljön és új generációkat inspiráljon. Minden elismerésünk a diákoknak, tanároknak és munkatársaknak, akik nélkül ez a siker nem lett volna lehetséges. Tevékenységeink folyamatosak, határozott célunk, hogy a Bródy Gimnázium ne csak tanulmányi, hanem környezeti példaként is szolgáljon a közösség számára.

Úgy véljük, tanárok és a diákok kritikus szerepet játszanak a fenntarthatóság előmozdításában.
Azáltal, hogy a fenntartható gyakorlatokat beépítijük működésünkbe és tantervünkbe, az iskola megtaníthatja a tanulóknak a felelős erőforrás-felhasználás fontosságát, és segíthetik őket a személyes és szakmai életükben fenntartható döntések meghozatalához szükséges készségek és ismeretek fejlesztésében.
A tanulók bevonásával a fenntarthatósági kezdeményezésekbe az iskolánk olyan fenntarthatósági kultúrát alakíthat ki, amely a tanulók esetében az érettségi megszerzése után még sokáig előmozdítja a felelős erőforrás-használatot és a környezettudatos életvitelt.

TeSzedd! – Önkéntesen a tiszta Magyarországért 2025.

Intézményünk első alkalommal csatlakozott a TeSzedd! akcióhoz. A 11. évfolyamos bródys természettudomány biológia és földrajz csoportok 2025.04.07-én délután, 90 perces időkeretben a Langlet Valdemár utcát és az iskola körüli kertvárosi utcákat tisztították meg a szeméttől.
A kezdeményezéshez a tantestület néhány tagja is csatlakozott, többek között a főigazgató asszony is. A program koordinátora Bécsi Szilvia főigazgató-helyettes volt. A tanulók a szemétszedést követően pozitív tapasztalatokról számoltak be. Ezzel a kezdeményezéssel szeretnénk hagyományt teremteni, a következő tanévben is tervezünk csatlakozni az akcióhoz.
A TeSzedd! – Önkéntesen a tiszta Magyarországért akció hazánk legnagyobb önkéntes hulladékszedési mozgalma, amely az idei évben 13. alkalommal kerül megrendezésre az Energiaügyi Minisztérium támogatásával. Az akció szervezője és koordinátora az NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (NHKV Zrt.)
Az egész országra kiterjedő kampány célja, hogy önkéntes megmozdulás keretében közösen varázsoljuk tisztábbá környezetünket. Az idei TeSzedd! akcióra 2025. április 7-13. között kerül(t) sor, mely egyben a Fenntarthatósági témahét is.

Interkulturális előadások és beszélgetés a „vízhelyzet” témájában

A „Just a drop of Water” Erasmus+ projekt keretében májusban Máltára utazó csapatunk Magyarországon tanuló külföldi diákok segítségével kezdte el feldolgozni a vvízgazdálkodással, vízhasználattal kapcsolatos kérdéseket.
Március 27-én, csütörtökön látogattak el iskolánkba Dr. Waltner István tanár úr diákjai a gödöllői Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemről, hogy bemutassák nekünk Kazahsztán, Dél-Afrika, Laosz és a Zöld-foki szigetek vízhez köthető környezeti problémáit. A prezentációk előtt Istvan Waltner tanár úr tartott egy rövid bevezetőt, hogy megerősítse a téma feldolgozásához szükséges alapismereteket és az angol nyelvű szókészletet.
Köszönjük, hogy a jó hangulatú és színvonalas előadások révén betekintést nyerhettünk a Föld egészen különböző pontján élő emberek legfontosabb környezeti kihívásaiba.
Reméljük, hogy az ismeretek bővítésével, a környezettudatosság növelésével tanulóink a hétköznapokban is egyre inkább felelős döntéseket fognak hozni.

„Think global, act local.”

Egészségnap

Sikerült egy februári szürke hétfőt feldobni a mai napppal!
Ugyanis ma igazán színes módon hívhattuk fel a figyelmet a testi és lelki egészség fontosságára:
✔ Egészséges finomságok– ínycsiklandó sütik és friss saláták vártak minket
✔ Mentális egészség sarok– pozitív üzenetek, színezők és inspiráló gondolatok
✔ Jóga és relaxáció – hogy a testünk mellett a lelkünk is felfrissüljön
✔ Salátakészítő workshop – kreatív ízkombinációk és egészséges receptek

2025. február 24.

ReShop

Harmadik alkalommal rendeztük meg iskolánk fenntarthatósági zsibvásárát, a ReShopot, amely az Ökoiskola program szellemiségét követve a tudatos fogyasztásra és a körforgásos gazdaságra neveli diákjainkat. A vásáron a tanulók jó állapotú, de már nem használt tárgyaikat adhatták tovább, elősegítve az újrahasználatot és a pazarlás csökkentését. Az esemény nemcsak a fenntartható életmódot népszerűsíti, hanem közösségi élményt is nyújt, hiszen a diákok aktívan alakíthatják fogyasztási szokásaikat és közvetlen tapasztalatokat szerezhetnek az ökotudatos szemléletmódról.

2025. január 18.

Madáretetés

A hideg hónapok beköszöntével iskolánk diákjai vállalták a téli madáretetést. Az etetők rendszeres feltöltésével hozzájárulunk a helyi madárvilág fennmaradásához és az élőhelyek védelméhez. A program során a diákok megismerkedtek a különböző madárfajok táplálkozási szokásaival, és betekintést nyertek az ökológiai egyensúly fenntartásának fontosságába.

(decembertől egész télen át)

Passzold vissza, Tesó!

Iskolánk idén is csatlakozott a „Passzold vissza, Tesó!” kampányhoz, amely a használt mobiltelefonok környezetbarát újrahasznosítását célozza. A diákok októbertől november közepéig adhatták le régi készülékeiket, hozzájárulva ezzel a ritkaföldfémek újrafelhasználásához és az esőerdők védelméhez. A program során arra is felhívtuk a figyelmet, hogy az elektronikai hulladék megfelelő kezelése mennyire fontos bolygónk jövője szempontjából.

2024. november 20.

Ruhacsere-program

A fenntartható divat jegyében indított Ruhacsere-programunk során a diákok és tanárok egész évben lehetőséget kapnak arra, hogy megunt, de jó állapotú ruhadarabjaikat elcseréljék másokkal.
A kezdeményezés célja a textilhulladék csökkentése és a tudatos vásárlás népszerűsítése. Az eddigi visszajelzések alapján a program nagy sikernek örvend, és hozzájárul egy zöldebb iskola megteremtéséhez.

(novembertől egész tanévben)

A 11.TTB és a 11.E osztály tanulóinak segítségével a kisudvaron folytattuk a tavaly elkezdett zöldítési programot: árvácskát ültettünk, melyeket az Igazgatónő hozott, ezenkívül örökzöld mahóniát, mely Bori Mariann tanárnő felajánlása.
Segítségünkre volt egy kerttervező hölgy is, aki a szakember látásmódjával irányította a munkát. A diákok lelkesen segítettek, örömmel vettek részt az iskola zöldítésében, virágosításában.
A munkálatok folytatódtak a rózsabokrok, a galagonya metszésével, a növények locsolásával, gondozásával. Rendeztük a terepet, összegereblyéztük a lehullott leveleket.
Terveink szerint a tavaszi időszakban folytatjuk gyógynövények ültetésével, melyeket diákok felajánlásával oldunk meg.

2024. október 22. és november 4.

Őszi terepgyakorlat

Az első félévben a 11. évfolyamos biológia fakultációt választott diákjai terepgyakorlaton vettek részt a Budai hegyekben. Ezen a napon a csoport célja az ősz jellemző társulásainak és fajainak megismerése volt, különös figyelmet fordítva a növénytakaró változatosságára és a növények télre való felkészülésére.
A diákok a megfigyelések során szakirodalmi források és határozókönyvek segítségével végeztek növényhatározást, amely révén nemcsak az előadásokon tanultakat alkalmazhatták a gyakorlatban, hanem a természet sokszínűségének mélyebb megértésére is lehetőséget kaptak. A terepszemlék során értékes információkat nyertek a különböző fajok életciklusáról, valamint a fagylécre vonatkozó megfigyeléseiket is rögzítették. Ez utóbbi jelenség különösen érdekes volt számukra, mivel lehetőséget biztosított arra, hogy felfedezzék, mely fajoknál figyelhető meg, és milyen környezeti tényezők befolyásolják. A domborzati kitettség is fontos szerepet játszott, hiszen terepasztalon azonosították a helyszínt, és láthatták, hogyan hat a domborzat a helyi ökoszisztémákra.
Összességében a program hozzájárult a diákok környezeti tudatosságához és fenntarthatósággal kapcsolatos ismereteikhez, miközben a zöld környezet élvezetét is hangsúlyozta.

Állatvédelmi témahét

Október 1-4. között iskolánk, az Újpesti Bródy Imre Gimnázium, egy különleges eseményt bonyolított le: az állatvédelmi témahét keretein belül több izgalmas programot és foglalkozást szerveztünk, amelyek célja az állatvédelem és a tudatos állattartás népszerűsítése volt.
Az egyik legnépszerűbb programot Horváth Andrea tanárnő szervezte, amely során a Csömöri Állatvédő Egyesület képviselői látogattak el hozzánk két kedves kutyussal. Az eseményen öt osztály vett részt, és a diákok lehetőséget kaptak arra, hogy közelebbről megismerkedjenek a kutyákkal, valamint információkat gyűjtsenek az állatvédelméről. Külön köszönjük Andrea tanárnőnek ezt az értékes lehetőséget, hiszen a gyerekek nemcsak szórakoztak, hanem tanultak is arról, hogyan kell helyesen gondoskodni a házi kedvencekről. Gimnáziumunk tanárai és tanulói a menhelyes kutyusoknak gyűjtött látványos adománycsomaggal köszönték meg a szervezetnek a látogatást.
A témahét másik kiemelkedő programját Csák Angéla tanárnő irányításával valósítottuk meg. PhD. Aliczki Manó, egy elismert neurobiológus és természetfotós volt az előadónk, aki a városi állattartás fontosságáról tartott előadást a természettudományi órát hallgató tanulóknak. Az előadás során a diákok rengeteg információt kaptak, amely segített megérteni az állattartás kihívásait és felelősségeit, különösen városi környezetben.
Szerdán iskolai kihívás keretében egy kreatív feladatot teljesítettünk, amelynek során egy méhet formáztunk meg légi fotózás segítségével. Ez a tevékenység nemcsak szórakoztató volt, hanem remek alkalom arra, hogy a diákok együttműködjenek és csapatban dolgozzanak.
A témahét során több szakórán is szóba került az állattartás és az állatvédelem fontossága. A tanulók megismerkedtek a felelős állattartás elveivel, a háziállatok jólétének biztosításával, és azzal, hogy milyen szerepet játszik az ember a vadon élő állatok védelmében.

Ezúton szeretnénk megköszönni Horváth Andrea, Csák Angéla és Liszonyi-Legény Eszter tanárnőknek a témahét megszervezéséért végzett fáradhatatlan munkát.
Az állatvédelmi témahét nemcsak informatív programokat kínált, hanem lehetőséget biztosított arra is, hogy a diákok elmélyüljenek az állatvédelem fontosságában és a felelősségteljes állattartás gyakorlásában.
Úgy tervezzük, hogy a jövőben is folytathatjuk ezt a fontos munkát, és tovább népszerűsíthetjük az állatvédelmet iskolánkban!

2024. október 7.

A Bródy tovább zöldül

A biológia fakultációs csapat iskolánk területén ismét elültetett néhány fát. Csák Angéla tanárnő volt tanítványa – Kovács Bence – hozott az iskola számára egy kőrist, egy juhart és egy galagonyát, melyeket a lelkes fiatalok – a vezetőséggel való egyeztetést követően – el is ültettek a megfelelő helyekre.
Köszönjük a zöld adományt és a lelkes tanár-diák aktivitást is! Napról napra egyre zöldebbé válik környezetünk!

2024. május 13.

Látogatás az FKF Szemléletformálási és Újrahasználati Központban

Májusban három csoport is (10.Á, 10.M és 11. Természettudományi csoport) ellátogatott az FKF Szemléletformálási és Újrahasználati Központba.
A tanulók betekintést nyerhettek abba, hogy hogyan valósul meg a fővárosban a korszerű hulladékgazdálkodás, valamint láthatták, hogy az FKF támogatja a környezet védelmét, a környezettudatos gondolkodás és magatartás elterjesztését is. A tanulók betekintést nyerhettek a szervezet működésébe, megláthatták a szelektív hulladékgyűjtés jelentőségét, az újrahasznosítási folyamatokról is konkrétabb, gyakorlatiasabb képet kaphattak. Megismerhették, hogyan és milyen gigászi mennyiségekkel dolgozik a fővárosi szemétégető, hogyan gyűjtik be, égetik el a szemetet és milyen eljárásokkal szűrik meg a füstöt. A fiatalokat körbevezették a szelektív hulladékgyűjtő udvarban is, ahol tájékoztatást kaphattak a a külünféle konténerek tartalmáról, az gyűjtés folyamatáról és szabályairól is. A foglalkozás végén az „újrabolt”-tal is megismerkedhettek a tanulók. Ebben a „boltban” a már megunt, vagy feleslegessé vált, ugyanakkor mások számára még használható tárgyak találhatnak új otthonra. A cél az átvett tárgyak minél nagyobb arányban való visszajuttatása a lakossághoz, ezzel a hulladékkeletkezés csökkentése, az újrahasználati arány növelése.
A SZÚK a társadalmi felelősségvállalás jegyében a felnőtt lakosság mellett a fiatalok szemléletformálásában is szerepet vállal. Képzett munkatársaik játékos, interaktív foglalkozások, tanórák keretében ismertetik meg az érdeklődőkkel a szelektív hulladékgyűjtést, komposztálást, valamint a BKM Nonprofit Zrt. által ellátott hulladékgazdálkodási és köztisztasági feladatokat.
Rendkívül hasznos és tanulságos volt a Szemléletformálási és Újrahasználati Központban tett látogatás, köszönjük a lehetőséget!

2024. május 2.

Fenntarthatósági témahét
2024.

Iskolánk idén is részt vett a Fenntarthatósági témahéten, immár harmadik alkalommal. A 2024-es témahét fókuszában az élelmiszerpazarlás állt, amely egy olyan aktuális és mindennapi téma, amelyre mindannyiunknak oda kell figyelnünk.
A rendezvény során látványos installációkkal hívtuk fel a figyelmet az impulzusvásárlás és a felhalmozás problémáira. Célunk az volt, hogy tudatosítani tudjuk a diákokban a hulladék és maradék megelőzés fontosságát, valamint segítséget nyújtsunk nekik a fenntarthatóbb életmód kialakításában.
A tanulók számára témába illő foglalkozásokat, feladatokat és kvízeket állítottunk össze, így lehetőségük volt mérni és fejleszteni tudásukat az élelmiszerpazarlás témakörében. Az interaktív módszerek segítettek abban, hogy a diákok könnyedén elsajátítsák a fontos információkat, miközben élvezettel vettek részt a programokban.
Dorkó Annamária a NÉBIH „Maradék nélkül” oktatási programjának szakembere két osztályban is tartott foglalkozást az élelmiszerpazarlás témájában.
Elkötelezett kollégáink számos osztályban szakóráik keretében előadások, játékos feladatok, beszélgetések keretén belül hívták fel a tanulók figyelmét a téma jelentőségére. Csütörtökön pedig az egész iskolát átjárt a finom illat, melyet az ÉTELmentő-újrahasznos recepteket gyűjtő kis csoport alkotott a gyors süti elkészítésének köszönhetően.  Horváth Andrea tanárnő megosztotta ételmentő receptjeit, és a gyerekek is kipróbálhatták magukat egy banános-csokis süti elkészítésének "tudományában". Minden kezdet nehéz, de azért az íz és az illat mindenkit megjutalmazott munkájáért.
Az idei Fenntarthatósági témahét lehetőséget adott arra, hogy mindnyájan sokat fejlődjünk a környezettudatosság és a fenntarthatóság témájában az iskolán belül és az intézmény falain kívül is. Reméljük, hogy az eseményen résztvevő diákok is inspirációt merítenek abból, hogy környezetbarát döntéseket hozzanak mindennapjaikban, és ezáltal hozzájáruljanak a bolygónk egészségének megőrzéséhez.

A témahét folyamán létrehozott blog
Ide kattintva
érhető el.

Köszönjük kiemelten aktív kollégáinknak az elhivatott hozzáállást és a sok munkát! Szöllősi Krisztának, Szoboszlai Évának, Horváth Anderának, Gál Borbálának, Sárközi Krisztinának, Horváth Ibolyának, Schiller Ágnesnek, Tatorján Dorottyának, Pásti Ildikónak, Timkóné Szatmár Évának, Csák Angélának, Tóth Andreának, Szalanics Zoltánnak és a főszervezőnek, Liszonyi-Legény Eszternek.
Örömmel tekintünk vissza az idei témahétre, és már izgatottan várjuk a következő évet, amikor ismét egy fontos, aktuális téma köré szervezhetjük programjainkat.

2024. április 22-26.

Almafák és hibiszkuszok ültetése

Az iskola zöld területén almafákat és hibiszkuszokat ültettünk Csák Angéla tanárnő vezetésével. Az ökológiai lábnyomunk csökkentése és a környezetünk megóvása ma már nélkülözhetetlen feladat. Ezért az iskola zöld területén almafákat és hibiszkuszokat ültettünk. A faültetés során hozzájárulunk a levegő tisztaságához, hiszen a fák oxigént termelnek és a szennyező anyagokat is megtisztítják. A fák nélkülözhetetlenek a biodiverzitás fenntartásához, hiszen otthont adnak sok kis élőlénynek. Ugyanakkor megköthetik a szén-dioxidot és csökkenthetik az üvegházhatású gázok kibocsátását. Az almafák gyümölcsei táplálóak, a hibiszkuszok pedig szépségükkel dobják fel az iskola környezetét.

2024. március 27.

TeaPause!

Jót tesz egy kis lassulás és egészség a mindennapos rohanásban. Ezen a szürke januári hétőn mindenki kóstolhatott számos hagyományos és különleges teát, valamint sok egészséges és finom falatot a földszinti folyosón. A „teateremben” sok teázassal kapcsolatos különlegességet is láthattak a tanulók, például szamovárt, kandiscukrot, teavirágot, illetve megfigyelhették az egyes teatípusok közötti különbséget színben és
ízben, valamint láthatták, hogy mi a különbség egy igazi, tradicionális tea és egy bolti filteres tea között. A folyosón pedig az egészséges finomságok elfogyasztásával (amiket a tanulók maguk készítettek) mindenki tovább emelhette a gasztronómiai élményt.
Egy ilyen szívet-lelket átmelegítő programmal még egy januári hétfő is elviselhetőbb…

2024. január 29.

ReShop

Egyre nagyobb hangsúlyt kap a környezettudatosság az iskola mindennapi életében is.
Fontosnak tartjuk, hogy ne csak saját magunkra gondoljunk, hanem vigyázzunk a környezetünkre is. Az Újpesti Bródy Imre Gimnázium diákjai és tanárai is ezt a filozófiát vallják, és egy különleges kezdeményezést indítottak útjára, a ReShopot, melyet másodjára rendeztünk meg ebben a tanévben Liszonyi-Legény Eszter tanárnő szervezésében.
A ReShop vásár egy olyan zsibvásár, ahol a diákok megunt, de jó állapotú holmikat adnak el. Ez a kezdeményezés több szempontból is kimagasló. Egyrészt a vásár rávilágít arra, hogy nem kell mindig új dolgokat vásárolnunk. A megunt holmik új gazdához találhatnak, ezzel pedig csökkenthetjük a felesleges hulladék mennyiségét. Másrészt a ReShop vásár közösségi hangulatot teremt. A tanulók többnyire együtt szervezik a vásárt, így segítik egymást a megvalósításban, és együtt találnak megoldásokat a fellépő problémákra. Ez nem csak a tárgyak, hanem az összetartozás és a közösség érzését is erősíti. A vásárban mindenki jól jár. A vásárlók jó állapotú és olcsó termékekhez juthatnak hozzá, míg az eladóknak lehetőségük nyílik megválni a megunt holmiktól, illetve pénzhez jutni. Ezzel a kezdeményezéssel tehát egyrészt pénzt takaríthatnak meg az emberek, másrészt az eladók is bevételhez jutnak.
A ReShop vásár a fenntarthatóságot is szem előtt tartja. Ahelyett, hogy új termékeket gyártanánk és vásárolnánk, a vásár lehetőséget ad arra, hogy újrahasznosítsuk a meglévő holmikat. Ezáltal csökkentjük az erőforrások felhasználását, és támogatjuk a környezetvédelmet.
A ReShop vásár tehát a zöld kezdeményezések közé tartozik, amelyek nem csak a környezettudatosságot erősítik, hanem közösséget építenek és anyagi előnyökhöz juttatnak minden érintettet.
Az Újpesti Bródy Imre Gimnázium diákjai büszkék lehetnek erre az innovatív kezdeményezésre, amely meghozhatja a változást a környezetünkben és az életünkben is.

2023. december 13.

Környezettudatosság és a madarak védelme a gimnázium környezetében

Az Újpesti Bródy Imre Gimnáziumban nem csak a tanórákon fejlesztjük a diákok tudását, hanem kiemelt figyelmet fordítunk a környezeti nevelésre és a természeti értékek védelmére is.
Ebben a folyamatban mind a tanárok, mind a diákok aktívan részt vesznek. Egyik példája ennek az iskola környezettudatos kezdeményezésének a madáretetők telepítése Tatorján Dorottya tanárnő koordináló munkája révén. Ezek a speciális etetőhelyek lehetővé teszik, hogy a téli hónapokban a madarak megfelelő táplálékhoz jussanak, ami különösen fontos a hideg időjárásban. Az iskola tanárai és diákjai közösen gyűjtik a madáreleséget és a magokat, valamint építik és gondozzák ezeket a madáretetőket az iskola udvarain és a gimnázium közvetlen környezetében. Ez a kezdeményezés nem csak a madarak védelmét és a környezetvédelmet támogatja, hanem a diákokban is fejleszti a természet iránti szeretetet és tiszteletet. A madáretetés során ugyanis lehetőség nyílik a különböző madárfajok megfigyelésére és azok viselkedésének tanulmányozására.
Az Újpesti Bródy Imre Gimnázium elhivatott tanárai segítségével a diákoknak lehetőségük van a természeti értékek megismerésére és megőrzésére. Ezáltal a környezettudatosságot és a természetvédelmet testközelből tapasztalhatják meg. Mindez segíti a fiatalokat abban, hogy felelősségteljes és tudatos döntéseket hozzanak a környezettel kapcsolatban, és aktív részesei legyenek a fenntartható jövő megteremtésének. Egyúttal ezek az élmények hozzájárulnak a diákok pozitív személyiségfejlődéséhez is.

2023. december 11.

Környezettudatosság a Heindl Csokoládégyárban

Szöllősi Krisztina tanárnő szervezésében december 6-án Bécsbe látogatott az Újpesti Bródy Imre Gimnázium 82 tanulója, és a városnézés keretein belül elmentek a Heindl Csokoládégyárba is.
A csokoládégyár látogatása a diákok számára izgalmas és tanulságos élmény volt. Nemcsak látványos, és különleges édességeket láthattak itt, hanem sok információt kaptak arra vonatkozóan is, hogy a cég kiemelt figyelmet fordít a fenntarthatóság és a fair trade iránti elkötelezettségére, ezzel megmutatva, hogy a gyár számára fontos a környezettudatos működés és az igazságos kereskedelem támogatása.
Az ilyen nagy gyárak látogatása lehetőséget adott a diákoknak, hogy közelebbről megismerjék az élelmiszeripar működését és a csokoládégyártás folyamatát. Például, kiderülhetett számukra, hogyan kezdődik az egész folyamat a kakaóbabok termesztésével és begyűjtésével, majd hogyan alakulnak át ezek a babok finom csokoládévá.
A Heindl Csokoládégyár azonban nem csak a termelésre fókuszál, hanem kiemelt figyelmet fordít a fenntarthatóságra és a fair trade értékek támogatására is. A fenntarthatóság szemlélete azt jelenti, hogy a cég törekszik minimalizálni a környezeti hatását és a hulladék mennyiségét. Emellett, a Heindl Csokoládégyár nagy hangsúlyt fektet a fair trade értékek támogatására is. Ez azt jelenti, hogy a cég igyekszik igazságosan és etikusan vásárolni a kakaóbabokat a termelőktől, ezzel segítve a kistermelők életkörülményeinek javítását, illetve kiemelten figyel arra, hogy méltányos munkavégzés keretein belül előállított kakaóbabokat vásároljanak.
Az Újpesti Bródy Imre Gimnázium tanulói számára nagyon fontos volt, hogy láthattak egy olyan gyárat, amely nem csupán a termelésre összpontosít, hanem a fenntarthatóságra és a fair trade értékekre is odafigyel. Ez a látogatás lehetőséget adott a diákoknak, hogy bepillantást nyerjenek a csokoládégyártás világába, és egyúttal megismerjék annak fontosságát a környezeti szempontból és az igazságos kereskedelem szempontjából is. Ez pedig inspiráló lehet a fiataloknak, hogy ők is olyan vállalkozók legyenek, akik fontosnak tartják ezeket az értékeket a jövőben.

2023. december 6.

Ökocímke-verseny

Keresd a jelet! címmel idén is útjára indítja versenyét a Herman Ottó Intézet Nonprofit Kft. és az Energiaügyi Minisztérium. A magyarországi középiskolás csapatok részére kiírt versenyen a diákok összemérhetik tudásukat a Környezetbarát Termék védjegy, az európai uniós ökocímke, valamint a környezetbarát gondolkodás és a fenntartható fejlődés gondolatkörében. Iskolánkból két csapat is indult a 9.média osztályból a versenyen.
Köszönjük a felkészítést Liszonyi-Legény Eszter és Schiller Ágnes tanárnőknek.

2023. november 29.

A zöldítés és tereprendezés

A fenntarthatóság és környezettudatosság egyre fontosabb téma iskolánkban. Atermészettudományi fakultációk pedig kiemelkedően jelentős szerepet játszanak az ilyen kezdeményezésekben. Jelenleg a Bródyban Sántáné Csák Angéla tanárnő vezetésével zajlik a zöldítési és tereprendezési projekt az iskolához tartozó területeken.

A zöldítés értéke:
A zöldítés nem csak esztétikai szempontból fontos, hanem számos más előnyt is magában hordoz. A növények jótékony hatása a környezetre és az emberekre többek között a következőket tartalmazza:
1. Levegő tisztítása: A növények fotoszintézise során az általunk kibocsátott szén- dioxidot felhasználják, és oxigént termelnek. Ezáltal segítenek javítani a levegő minőségét, és csökkentik a légszennyezést.
2. Hőmérséklet csökkentése: A növények árnyékot nyújtanak, ami csökkenti a hőmérsékletet a területen, és csökkenti az épület hűtési igényét.
3. Hangelnyelés: A növények képesek elnyelni a zajt, ezáltal csökkentve a környező területen a zajszintet.
4. Lelki jólét: A zöld növények és a természet közelsége pozitív hatással vannak az emberek mentális egészségére, csökkentve a stresszt és javítva a hangulatot.

A kisépület udvarán zajló tereprendezés és zöldítés projekt részleteit a következőkben foglalhatjuk össze:
1. Gereblyézés:
A kezdeti lépés a terület megtisztítása és előkészítése. Ehhez a diákok a tanárnő irányításamellett gereblyékkel gyűjtik össze a száraz leveleket. Ez a tevékenység nem csak a terület rendezettségét szolgálja, hanem segít a növények egészséges fejlődésében is.
2. Raklapokból komposztáló:
A fenntarthatóság mellett a hulladékkezelés is fontos szerepet játszik a „zöld” projektekben. Az udvaron elhelyezett (raklapokból készült) komposztáló lehetőséget kínál a szerves anyagok újrahasznosítására. Az ételhulladék és a növényi maradványok komposztálással újraértékelhetővé válnak, és táplálhatják a később ültetett növényeket.
3. Zöld növények ápolása és ültetése:
A projekt során a diákok megtanulnak zöld növények gondozására és ültetésére vonatkozó fontos tudnivalókat. Angéla tanárnő által nyújtott szakmai segítség mellett a diákok felelősséget vállalnak az általuk kiválasztott növények ápolásáért. Ezáltal nem csak a környezetről tanulhatnak, hanem részt is vehetnek annak fenntartásában és fejlesztésében.

Összegzés:
A zöldítés és tereprendezés projekt a középiskolás generációban nem csak a környezettudatosságot erősíti, hanem fontos tanulási és kommunikációs lehetőséget is biztosít a diákok számára. Az ültetés, ápolás és fenntartás során új készségeket és tudást szerezhetnek, és közös célt alakíthatnak ki a fenntartható jövő érdekében.

2023. november 17.

World’s Largest Lesson

November 15-én az Újpesti Bródy Imre Gimnázium több mint 100 diákja vett részt a World’s Largest Lesson elnevezésű kampányban.
A World’s Largest Lesson egy kooperációs kampány az AIESEC, a WWF és az EU között, amelynek célja, hogy minél több gyermeket oktathassanak a fenntartható fejlődési célokról és ezek eléréséről. A kampány során egyszerre több iskolában adnak órát a fenntartható étkezési szokásokról, angolul. Az óraadó facilitátorok nemzetköziek (Európa különböző országaiból érkeztek), így a gyerekek autentikusan gyakorolhatták az angol nyelvtudásukat.
Iskolánkból 4 angolos csoport is részt vett a programban, hasznos, gyakorlatias információkra tettek szert, mely során idegennyelvi kompetenciájuk is fejlődött.
Köszönjük Sütőné Seres Adrienn és Tatorján Dorottya tanárnőknek a szervezést!

2023. november 15.

Októberi terepgyakorlat

A természettudományi fakultáció keretein belül Sántáné Csák Angéla tanárnő szervezésében a régebbi gyakorlathoz híven az idén is megtartottuk a terepi napunkat a Harangvölgyben, mely most kapcsolódott  Zöldítés iskolai programjához is.
A cél az őszi aspektus tanulmányozása, mind botanikai, mind társulástani szempontból. A TT biológia modul diákjaival mentünk fel a budai hegyek Normafához vezető csodálatos völgyében. A séta kapcsán rendszertani, társulástani megfigyeléseket végeztünk a Növényismeret és Állatismeret c. könyv segítségével.  Megismerkedtünk a diákok számára új növényfajokkal, morfológiai megfigyeléseket végeztünk, megemlítettük egyes növények gyógyhatásait is. Összehasonlításokat végeztünk a zárvatermők egyszikű, kétszikűek osztályának képviselői, a lágyszárúak és a fásszárúak között. Elkülönítettük a erdő szintjeit, összehasonlítottuk és északi és a déli kitettségű hegyoldal növénytakaróját. Gyűjtöttük és vizsgáltuk a terméseket. Megfigyeltük hogy melyik termés milyen módon végzi a terjesztést, figyeltük a röpítőkészülékek különböző típusait. Figyeltük az állathangokat, főleg harkályfélék hallatták hangjukat. Vizsgálatokat végeztünk a különböző fafajok leveleinek elhelyezkedése között. Csodálatos őszi időben bőven volt mit megfigyelni, tanulni, miközben a 30 45 fokos lejtőn kaptattunk felfelé.
Következő terepi nap a tavaszi aspektus megfigyelése lesz.

2023. október 21.

Fenntarthatság és az Erasmus+

Az első erasmusos csapatunk 2023 októberének első két hete során Ljubljanába utazott, ahol sikeresen megvalósították fő projektjüket, amely a médiaeszközök szerepe a fenntarthatóságra nevelésben címet kapta.
Ljubljana már 2016-ban megkapta az Európa Zöld Fővárosa címet, amelyet a város környezettudatos tevékenységének elismeréseként ítélnek oda független szakértők. Az értékelés a helyi közlekedést, a zöld területek fenntartható használatát, a levegő minőségét, a zajszennyezés mértékét, a hulladékkezelést, a vízgazdálkodást, valamint a város energiahatékonyságát és energiapolitikáját veszi figyelembe.
Ezt a címet a Vision 2025 fenntarthatósági stratégia fokozatos végrehajtásával, a lakosság környezettudatosságra való nevelésével és a közlekedési hálózatuk átalakításával érték el, amelyek célja az Európa Zöld Fővárosa címhez vezettek. A korábban autókkal zsúfolt városközpontot most gyalogosok és kerékpárosok töltik meg, ami több városfejlesztési projekt eredménye. Első lépésként kizárták az autókat és motorkerékpárokat a városközpontból, és helyettük kerékpárutakat építettek. Az autósokat elektromos minibuszokkal kompenzálták. A városi buszokat fokozatosan földgázzal működő, környezetbarátabb járművekre cserélték. Az új közlekedési szabályozás révén 10 év alatt közel 30%-kal csökkent az autóforgalom, miközben a gyalogosok száma közel kétszeresére nőtt. Ezenkívül bevezették a BICIKE(LJ) közösségi kerékpározási rendszert, hasonlóan a Bubihoz. A zöldítési program keretében 63 fiatal kőrisfát ültettek és természetes kőzetből álló útburkolatot teremtettek a belvárosban. A város rehabilitációs folyamataiban kiemelt figyelmet fordítottak a Tivoli park, a Várhegy és a Glovec-domb összekapcsolására. Ugyanígy a Slovenska utca, a város legnépszerűbb és közlekedés szempontjából legkaotikusabb utcájában közlekedésbarát átalakításokat hajtottak végre, amely mára élhető sétáló- és kerékpározó utca lett.
Tanulóink mindezekből inspirálódva készítették el munkáikat, projektfilmjeiket, fotódokumentációikat.

2023. október 15.

Passzold vissza Tesó!

Liszonyi-Legény Eszter tanárnő kezdeményezésére gimnáziumunk ismét csatlakozott a használt mobiltelefon és nem működő tabletek gyűjtőkampányához, melyet a Jane Goodall Intézet és a Követ Egyesület szervez.
Az akció célja, hogy a magyar háztartásokban használt, de használaton kívülre került mobiltelefonokat és tableteket, töltőket visszagyűjtsük minél nagyobb mennyiségben. A használt készülékekből többek között 17 féle fémet lehet visszanyerni, például aranyat, ezüstöt, palládiumot, rezet.
A mobiltelefonok előállításához szükséges nyersanyagok, például a koltán bányászata Afrikában veszélyeztetett fajok (pl. gorillák, bonobók és csimpánzok) élőhelyét, fennmaradását és a helyi közösségek érdekeit fenyegetik. Ezt a folyamatot szeretnénk megfékezni, ha ugyanis a használt mobiltelefonokban található fémek újrahasznosítása nagyobb mennyiségben valósul meg, akkor az előállításukhoz szükséges ércek bányászata várhatóan csökkenni fog.
Nézzetek körül otthon, hogy van-e valamelyik fiókban egy-egy használaton kívüli elektronikus eszköz, és ha találtok ilyet, hozzátok be, és dobjátok a portánál lévő gyűjtődobozba!
Ugyanerre buzdítsátok barátaitokat, családtagjaitokat, ismerőseiteket is!
Gyűjtsünk össze minél több rossz mobilt, és ezzel is védjük környezetünket!
Fenntarthatóság, környezettudatosság – a Bródyban ez is trend!

2023. szeptember 28.

Fenntrathatósági témahét

Téma: a divat sötét oldala (The Dark Side of Fast Fashion)

A 2023-as éveben iskolánk részt vett a Fenntarthatósági témahéten, melynek témája a divat sötét oldala volt (The Dark Side of Fast Fashion).
A fast fashion vagyis a gyors divat a divatipar meghatározó jelenségévé vált, amelyet a divatos és megfizethető ruházat iránti kereslet hív elő. A gyors divat gyártási és fogyasztási ciklusa magában foglalja az alacsony minőségű ruhadarabok gyors előállítását, amelyeket aztán alacsony áron értékesítenek a fogyasztóknak, akik rövid ideig viselik őket, mielőtt kidobják azokat. Ennek a körforgásnak negatív környezeti és társadalmi hatásai vannak, beleértve a természeti erőforrások kimerülését, a mérgező vegyi anyagok környezetbe kerülését és a fejlődő országokban dolgozó munkavállalók kizsákmányolását. A témahetet megelőző előkészületek során az egész iskolában ruhás installációkat állítottunk fel a diákok segítségével, figyelemfelhívási funkcióval. A hét elején a Fast Fashion negatív hatásai kerültek fókuszba, majd alternatív megoldásokat kerestünk a ruhaprobléma megoldására. A hetet egy gardróbvásárral zártuk. A témahét során a tanulók minden nap a 3. és a 4. órában a The Dark Side of Fast Fashion Classroomban található feladatokat oldottak meg csoportmunkában, melyben voltak videóelemző, kreatív és kvíz jellegű tevékenységek is. A pénteki gardróbvásár során a tanulók nemcsak eladhatták vagy megvásárolhatták a jó állapotú ruhákat, hanem tanulhattak varrást, patchwork-technikát és kötést is.
Igazán tanulságos és élménydús volt a hét.

2023. április 24-28.

ECO Hero (Hősök Tere Alapítvány)
Klímaváltozás-tréning

A Hősök Tere Alapítvány trénerei tudatosítják a tanulókban, hogy miért fontos a számunka klímaváltozás elleni cselekvés, és mik azok a tényezők, amik eddig meggátoltak minket ebben. Segítenek, hogy a passzívan szorongó állapotból egy aktív, cselekvő energiát teremtünk, és hogy felismerjük az egyéni jelentőségünket ebben a globális problémában. Végigveszik a tanulókkal, hogy személy szerint nekik milyen lehetőségeik vannak a cselekvésre, és hogy mekkora pozitív hatást gyakorolhatnak a szűkebb és tágabb környezetre, valamint hogy hogyan tudják ezt a cselekvő energiát átadni másoknak.

2023. február 21.

ReShop

Idén először rendeztük meg a házi zsibvásárunkat, melyet ReShop névre kereszteltünk. A ReShop lehetőséget nyújt arra, hogy a diákok eladhatják a megunt, de jó állapotú dolgaikat, s a tanulók egymástól vásároljanak kedvező áron számukra tetsző holmikat. Összesen 19 asztalnál árultak a diákok, és a szünetekben az iskola épületét átjárta a zsibvásárok zajos-kellemes hangulata. Köszönjük a szervezést Tatorján Dorottya és Liszonyi-Legény Eszter tanárnőknek! Igazán jó nap volt!
Ez a kezdeményezés több szempontból is kiemelkedő. Először is, rámutat arra, hogy nem mindig kell új dolgokat vásárolnunk. A megunt holmik új gazdát találhatnak, amivel csökkenthetjük a felesleges hulladék mennyiségét. Másodsorban, a ReShop vásár közösségi hangulatot teremt. Ráadásul ez a kezdeményezés a Földnek is jó, hiszen ezek a holmik nem a szemétben végzik, hanem olyan kezekben landolnak, ahol értékes tárgyként folytathatják
életüket.
Szeretnénk, ha minden tanévben legalább egy ReShop megrendezésre kerülhetne, bízunk benne, hogy ez a hagyomány maradandó élményt ad majd a tanulók számára.

2023. február 17.

Greenpeace-tréningek

A mai napon a Greenpeace trénerei jártak iskolánkban, és egy teljes délelőttön át tartottak foglalkozást a 9.Á, 9.DN és a 11.DN osztályok számára a fenntarthatóság témájában.
A filmnézés és az azt követő feladatok is körbejárták a környezettudatosság és a globális felmelegedés témáját, megmozgatták a tanulókat. A szervezet képviselői megemlítették, hogy ősszel egy zöld közösségi hely nyílt a Greenpeace támogatásával. A Bolygó névre keresztelt helyszínen ingyenes programok, kulturális és művészeti foglalkozások, képzések és barkácssarok várja majd a klíma- és ökológiai válság megoldásáért küzdő fiatalokat és a környékbeli lakókat. A Bolygó mindazok találkozási helyszíne lesz, akik együtt akarnak cselekedni közös otthonunk, a Föld védelmében.

2022. december 5.